
De criteria voor het kiezen van de juiste verwarming voor uw gebruik
Er bestaan verschillende soorten verwarming, met elk zijn eigen voor- & nadelen. Uw keuze zal afhangen van een aantal factoren die u, na goed nagedacht te hebben, zullen helpen het verwarmingssysteem te kiezen dat het beste aansluit op uw gebruik
Om te beginnen zijn er de criteria met betrekking tot het voertuig zelf:
- het formaat van uw voertuig en de beschikbare binnenruimte
- het ontwerp en de isolatie van uw camper (structuur, openingen…)
ervolgens de technische criteria met betrekking tot het verwarmingssysteem:
- het type installatie (hetelucht, centraal, op gas, elektrisch, op de voertuigbrandstof…)
- het vermogen van het verwarmingssysteem
- de gewenste autonomie
- de inbouw van een boiler
Tot slot moet u ook uw persoonlijke behoeften laten meewegen:
- het aantal personen in het voertuig
- uw weerstand tegen de kou (bent u nogal een koukleum?)
Na het bepalen van al deze criteria kunt u uit 2 hoofdverwarmingstypes kiezen: de heteluchtverwarming en de centrale verwarming.
De heteluchtverwarming: de snelst werkende
Werking:
De lucht wordt vooraf verwarmd door een brander (vaak gevoed door gas, maar dit kan ook elektriciteit of de brandstof van het dragende voertuig zijn) en in de leefruimte gelijkmatig herverdeeld via een netwerk van geïsoleerde leidingen en diverse ventilatie-openingen. Deze laatste zijn voorzien van kleppen, waarmee het debiet van de blower geregeld kan worden en zelfs afgesloten in de onbezette ruimtes.
Dit verwarmingssysteem bestaat ook in een combi-uitvoering: een warmwatertoestel (of boiler) is ingebouwd in de verwarming; deze bevat 10 liter water in een rvs kuip waarin de temperatuur in 20 minuten 70° C kan bereiken. Genoeg dus om een lekker warme douche te nemen.
Merk:
De Duitse fabrikant Truma® is ontegenzeglijk een van de marktleiders op het gebied voor verwarming voor recreatievoertuigen. Hij biedt innoverende, efficiënte, veelzijdige, gemakkelijk te gebruiken en de meest compacte systemen van Europa. Dat is met name het geval met het assortiment Combi, (verwarming met ingebouwde boiler), verkrijgbaar in C4 (4000 W) of C6 (6000 W), die standaard in al onze voertuigen geïnstalleerd is, aan de hand van het formaat. Verder is er de hybride E-uitvoering verkrijgbaar (mix van gas en elektriciteit), voorzien van een elektrische weerstand op 230 V.
Voordelen:
De heteluchtverwarming is betrouwbaar en verwarmt snel. De gecombineerde uitvoering is zeer eenvoudig te gebruiken (met name dankzij het Xperience bedieningspaneel) en hiermee kan men aanzienlijk aan ruimte en gewicht besparen. Het gebruik van gas verdient de voorkeur, omdat deze relatief goedkoop is in vergelijking met elektriciteit en brandstof van het voertuig en gasflessen bovendien eenvoudig te krijgen zijn.
Ontdek onze Pilote voertuigen voorzien van het Combi verwarmingssysteem van Truma®:


entrale verwarming: het meest verwant met de verwarming thuis
Werking:
Het betreft een op gas werkende verwarmingsketel (en als aanvulling op 230 V), die een uit water en glycol (koudemiddel genoemd) bestaande vloeistof verwarmt. Door middel van een pomp circuleert de warme vloeistof in een systeem van convectoren en leidingen rondom de hele leefruimte.
De leefruimte wordt verwarmd dankzij de techniek van auto-convectie: de convectoren verwarmen de opwaartse luchtstroom. Wanneer de warme lucht het plafond bereikt, daalt deze weer naar de vloer van het voertuig, via de meubels en de wanden die hij verwarmt en creëert zo een een barrière tegen de kou ter hoogte van de vensters. Eenmaal beneden aangekomen wordt de lucht weer verwarmd door de convectoren, enzovoorts.
Merk:
Alde® is ontegenzeglijk een vermaarde speler op de markt van verwarmingssystemen voor recreatievoertuigen, die een breed assortiment centrale verwarmingen biedt. Het merk biedt verder warmtewisselaars en circulatiepompen waarmee tegelijkertijd de door de werking van de motor van het voertuig gegenereerde warmte gebruikt kan worden voor het verwarmen van de leefruimte tijdens het rijden zonder de ketel in te schakelen, en de motor verwarmd wordt via het centrale verwarmingssysteem om het koelsysteem van de motor te verwarmen.
Voordelen:
De warmte wordt gelijkmatig en regelmatig verdeeld in de leefruimte. Dankzij het systeem kan de lucht in de leefruimte behouden blijven zonder warmteverlies. Het systeem is aangenaam en stil, dankzij de natuurlijke circulatie van de lucht. Het biedt stofvrije lucht met een natuurlijke luchtvochtigheid.
Ontdek het Alde® verwarmingssysteem in een video:
Ontdek onze Pilote campers van meer dan 7,4 m voorzien van het Alde® systeem:
De goede praktijken voor een efficiënte verwarming
Om ervoor te zorgen dat er onder de beste omstandigheden verwarmd wordt en een aan uw behoeften en aan de weersomstandigheden aangepaste levenskwaliteit in stand gehouden wordt, volgen hieronder enkele adviezen:
Een voertuig met de beste isolatie kiezen:
Bijzondere aandacht besteden aan de warmte-isolatie van uw voertuig:
De juiste handelswijzen:
Continu verwarmen:
De lucht in de leefruimte laten circuleren:
Regelmatig uw voertuig luchten:
Het verwarmingssysteem goed onderhouden:
Maak de ventilatie-openingen van uw heteluchtverwarming schoon:
Regelmatig uw centrale verwarmingssysteem aftappen:

Ontdek de recreatievoertuigen van Pilote met een Truma of Alde® verwarming
Overal, wanneer en waarheen u maar wilt, dankzij onze Pilote campers en vans en de beste verwarmingssystemen die er te krijgen zijn.

Volg ons op de sociale media!
Mis niets van de laatste nieuwtjes van Pilote!
